30 maja 2013

Czy Roland Garros był słynnym tenisistą?

Tenis ma wielu entuzjastów. Można tą dyscyplinę uprawiać na dwa sposoby. Biegając po korcie z wywieszonym językiem za piłką, którą okrutny przeciwnik posyła w trudne do przewidzenia miejsca. Drugim sposobem jest wygodny fotel, kawa i ciastka na stoliku, a za piłką biegamy oczami. 


Mamy kilkoro zawodników liczących się w czołówce światowej tenisa, więc prawie każdy w mniejszym czy większym stopniu śledzi informacje ze światowych kortów.

Jeden z popularnych turniejów to French Open nazywany też Roland Garros, ponieważ takie imię noszą korty paryskie, na których zawody te są rozgrywane.
Kim był R. Garros? Tenisistą nie był. Grał jednak, tyle, że na fortepianie. Kształcił się w tym kierunku do 1909 r., kiedy zafascynowany pokazami lotniczymi, postanowił zostać pilotem i porzucił naukę w konserwatorium. Jak postanowił tak też z wielkim sukcesem uczynił. Kupił samolot z silnikiem o mocy 20 KM (dwadzieścia!!!). Zdobył licencję pilota i rozpoczął przygodę życia. Brał udział w zawodach lotniczych i pokazach cyrku lotniczego w USA. Ustanowił kilka rekordów. Między innymi jako pierwszy pilot na świecie osiągnął pułap 5 tys. metrów, a największą sławę przyniósł mu przelot nad Morzem Śródziemnym z Francji do Tunezji. Trasę około 700 km pokonał w 8 godzin. Dziś w krótszym czasie ten dystans pokonują motorówki, ale... minęło 100 lat.


Garros pracował przed wojną jako oblatywacz. W 1914 r. zgłosił się do lotnictwa wojskowego. Już w kwietniu 1915 uzyskał 3 zestrzelenia. Wkrótce potem po przymusowym lądowaniu za linią frontu dostał się do niewoli. Udało mu się zbiec i wrócić do walki dopiero wiosną 1918. Zginął w walce powietrznej w Ardenach na miesiąc przed końcem wojny...

 

Wniósł do lotnictwa myśliwskiego rozwiązanie przełomowe dla sposobu walki myśliwców. 

Pierwsze walki powietrzne toczyły się przy użyciu ruchomego karabinu maszynowego obsługiwanego przez obserwatora. Nierzadko też lotnicy prażyli do siebie z rewolwerów lub zwykłych karabinów. Takie mordowanie się wzajemne, zabawne z pewnością było, ale nieskuteczne. Roland Garros uznał, że km myśliwca powinien być zamontowany na stałe, a celować należy całym samolotem. Ta filozofia stosowana była później niezmiennie przez lata, aż do momentu kiedy uzbrojeniem podstawowym myśliwców stały się rakiety.
Morane-Saulnier
Na początku 1915 roku o rakietach powietrze-powietrze nikt jeszcze nie marzył, a i montaż stałych km-ów był trudny. Montowanie na skrzydłach było technicznie niemożliwe, a karabiny montowane na kadłubie strzelały przez krąg śmigła. Garros znalazł sposób prosty i skuteczny. Wzmocnił śmigło stalowymi klinami w miejscach narażonych na przestrzelenie własnymi pociskami. Na tak przystosowanym samolocie Morane - Saulnier odniósł pierwsze swoje zwycięstwo 1.IV.1915. Można chyba zaryzykować twierdzenie, że był pierwszym, który stoczył walkę powietrzną według kanonów walki myśliwskiej?
Albatros
W kilka miesięcy później opracowano i zastosowano synchronizatory umożliwiające strzelanie przez krąg śmigła bez ryzyka jego uszkodzenia. Tu pierwsi byli Niemcy i ich myśliwce Albatros.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Każdego zapraszam do uwag i dyskusji. Także tych którzy chcą pozostać anonimowi.